Algemene veelgestelde vragen

  • Wat zijn de kosten van Jouw geldzaken / de Buddy app?

    Er zijn voor jou geen kosten verbonden aan de Buddy App. Jouw gemeente heeft een unieke samenwerking met Gezondverzekerd.nl en Buddy. Op deze manier kunnen we 10.000 inwoners een gratis Buddy app aanbieden.

  • Waarom moet ik mijn mobiele nummer achterlaten?

    We vragen om jouw mobiele nummer. Naar dit nummer sturen wij een persoonlijke link om de app te downloaden.

  • Is de Buddy App veilig?

    Buddy voldoet aan de hoogste veiligheid-standaarden. Financiën zijn een privé aangelegenheid. Daarom voldoet de Buddy App aan de hoogste privacy en veiligheidsstandaarden.

  • Doet mijn bank mee aan Jouw geldzaken / Buddy?

    De Buddy App is veilig gekoppeld met alle grote Nederlandse banken.

  • Ik heb een vraag over de Buddy App. Hoe neem ik contact op?

    Je kan je vragen stellen via WhatsApp: Open WhatsApp

  • Welke Rijksregelingen nemen jullie mee in het overzicht?

    Het gaat om:

    Toeslagen:

    • huurtoeslag
    • zorgtoeslag
    • kindgebondenbudget
    • kinderopvangtoeslag
    • kinderbijslag
    • tegemoetkomingarbeidsongeschikten

     

    Heffingskortingen:

    • algemeneheffingskorting
    • arbeidskorting
    • ouderenkorting
    • alleenstaandeouderenkorting
    • combinatiekorting
    • jonggehandicaptenkorting
  • Ik zie dat jullie samenwerken met het Nibud. Wat is dat voor organisatie?

    Het Nibud is een onafhankelijk voorlichtingsinstituut. Het doet onderzoek naar en geeft voorlichting over de huishoudportemonnee. Denk dan aan onderwerpen als sparen, rondkomen, lenen, kortom: geldzaken in de praktijk! Allemaal erop gericht dat je meer grip op je geld krijgt.

  • Hoe kan ik hulp krijgen bij het aanvragen?

    Het kan best lastig zijn om het geld te krijgen waar je recht op hebt. Daarom zijn er verschillende landelijke en gemeentelijke organisaties die je hierbij kunnen helpen. Als je de berekening hebt gemaakt zie je op de resultaatpagina een knop voor hulp bij het aanvragen. Hier vind je organisaties die jou kunnen helpen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van toeslagen of het doen van aangifte inkomstenbelasting.

  • Waarom staan bij mijn gemeente geen gemeentelijke regelingen?

    Niet iedere gemeente doet nog mee aan dat deel van de website. Wij werken eraan om zoveel mogelijk gemeenten te laten meedoen. Vaak kun je deze wel vinden op de website van je gemeente.

  • Waarom zou ik aangifte inkomstenbelasting doen?

    Als je niet veel inkomen hebt denk je misschien dat je geen aangifte inkomstenbelasting hoeft te doen. Maar soms kan het goed zijn om juist wel aangifte te doen. Bijvoorbeeld omdat je recht hebt op heffingskortingen. Of omdat je zorgkosten hebt gemaakt die je kunt aftrekken. Wil je weten of je geld kunt terugvragen met je aangifte? Nadat je de tool van het Nibud over de Rijksregelingen hebt doorlopen kun je klikken op een knop voor hulp bij het aanvragen. We verwijzen je dan door naar een organisatie die je hierbij kan helpen. Je resultaat uit de tool kun je dan laten zien zodat ze al weten waar je recht op hebt.

  • Waarom staan bij mijn gemeente geen Rijksregelingen?

    Niet iedere gemeente doet nog mee aan dat deel van de website. Wij werken eraan om zoveel mogelijk gemeenten te laten meedoen.

  • Wat is de Gemeentepolis?

    De Gemeentepolis is een collectieve zorgverzekering voor mensen met een laag inkomen. Deze heeft vaak uitgebreide vergoedingen, speciaal voor mensen met een chronische ziekte of beperking. Ook zijn er pakketten voor mensen die weinig zorgkosten hebben. Dit verschilt per gemeente. Deze zorgverzekering wordt aangeboden door jouw gemeente op Gezondverzekerd.nl.

    Het voordeel van een Gemeentepolis is dat deze goedkoper is dan een gewone zorgverzekering. Dit komt doordat jouw gemeente meebetaalt aan de polis, er extra korting wordt gegeven en omdat veel meer wordt vergoed. Je krijgt dus meer zorg voor minder premie.

    Via de homepage ontdek je of jouw gemeente ook een Gemeentepolis aanbiedt. Ook kan je daarna zien of jij in aanmerking komt voor een Gemeentepolis.

  • Wordt mijn stroom (tijdelijk) afgesloten als ik overstap naar een nieuwe energieleverancier?

    Nee, je stroom en/of gas wordt niet afgesloten als je overstapt naar een nieuwe energieleverancier. Het overstappen naar een andere/nieuwe energieleverancier is alleen een administratieve handeling.

  • Hoe kan ik me aanmelden voor de Gemeentepolis?

    Op de beginpagina van deze website kan je jouw gemeente selecteren. Vervolgens zie je de verzekering(en) die jouw gemeente aanbiedt. Je kunt klikken op de knop ‘aanmelden’ bij het pakket dat je graag wilt afsluiten.

    Je kunt dan een aanmeldformulier invullen of de gegevens van de gemeente bekijken als je contact met ze op wilt nemen voor verdere informatie.

  • Moet ik het contract met mijn huidige energieleverancier opzeggen als ik overstap?

    Nee, het opzeggen van het contract bij je huidige energieleverancier regelt je nieuwe energieleverancier voor jou. Vervolgens stuurt je oude leverancier binnen twee maanden de eindnota.

  • De premie voor mijn huidige verzekering is lager dan de Gemeentepolis van de gemeente. Hoe kan dat?

    De verzekering van de gemeente bestaat over het algemeen altijd uit een basisverzekering inclusief een aanvullende verzekering met extra dekking voor bijvoorbeeld kosten voor brillen, tandarts of fysiotherapie. Het kan zijn dat u zelf op dit moment alleen een basisverzekering heeft. Hierdoor kan het zijn dat uw maandelijkse premie lager is, maar wordt u geconfronteerd met extra kosten als u een bril moet kopen of naar de tandarts of fysiotherapeut gaat.

  • Hoe wordt de overstap naar een nieuwe energieleverancier geregeld?

    De overstap van je huidige naar een nieuwe energieleverancier gebeurt in vier stappen:

    1. Bevestiging | Je ontvangt binnen 3 werkdagen (maar meestal binnen 1 werkdag) een bevestiging per e-mail met jouw energiecontract.
    2. Je huidige contract opgezeggen | Hier hoef je niks voor te doen. Alles wordt door ons geregeld.
    3. Doorgeven meterstanden | Je ontvangt, als je geen slimme meter hebt, een uitnodiging om je meterstanden door te geven. Je huidige leverancier krijgt deze standen en stuurt je de eindafrekening.
    4. Eerste betaling | Je nieuwe leverancier schrijft je eerste termijnbedrag af. Als je wilt kun je bij de hoogte van het termijnbedrag aanpassen.
  • Hoef ik geen eigen bijdragen meer te betalen als ik een Gemeentepolis afsluit?

    Het kan zijn dat de gemeente afspraken heeft gemaakt met de zorgverzekeraar om de eigen bijdrage (bijvoorbeeld 25% van de gemaakte zorgkosten die u normaal gesproken voor uw rekening zouden komen) ook te vergoeden. In dat geval is er geen sprake meer van een eigen bijdrage.

    Kijk in de specificatie van de dekking van het pakket van uw gemeente wat voor u van toepassing is.

  • Wat als ik via Gezondverzekerd.nl overstap, maar me later bedenk?

    Als je via Gezondverzekerd.nl overstapt naar een nieuwe energieleverancier, ontvang je hiervan per post of email een bevestiging. Vanaf dat moment heb je veertien dagen (wettelijke) bedenktijd. Je kunt in deze periode van de overstap afzien, door deze te annuleren bij de nieuwe energieleverancier. Je annuleert de overstap door het daarvoor bestemde telefoonnummer te bellen. Dat vind je terug in de bevestiging.

  • Hoeveel korting geeft de zorgverzekeraar op de premie?

    Vanwege onder andere het aantal verzekerden in de gemeente of in de regio kunnen gemeenten over het algemeen goede afspraken maken met verzekeraars voor hoge korting. Of en hoeveel korting er wordt gegeven hangt af per gemeente en verzekeraar.

  • Ik heb de eindnota ontvangen en moet een bedrag bijbetalen. Hoe kan dat?

    De eindnota geeft het verschil weer tussen de betaalde termijnbedragen en de daadwerkelijke verbruikskosten. Heb je meer betaald dan je hebt verbruikt? Dan krijg je geld terug. Als je meer hebt verbruikt dan betaald, moet je het verschil bijbetalen. Het bijbetalen staat los van het eventuele overstappen. Of je moet bijbetalen, hangt van een aantal dingen af:

    • Wanneer je voorgaande contract is ingegaan;
    • Wanneer je de jaarnota hebt ontvangen;
    • Wanneer je overstapt.

    Stel: Je hebt in oktober de laatste jaarnota ontvangen. Na de koude wintermaanden, in april, stap je over naar een andere energieleverancier. De kans dat je moet bijbetalen is nu groter dan wanneer je in oktober overstapt. Is het contract van je vorige leverancier bijvoorbeeld in september ingegaan en je stapt het jaar erna rond september weer over, dan is de kans dat je moet bijbetalen kleiner. Let hier dus op als je overstapt! Je betaalt nooit méér dan wat je hebt verbruikt.

  • Ik zie dat vergoedingen ook in sterren worden uitgedrukt. Wat betekent dit?

    In de dekkingsinformatie bij het pakket van uw gemeente ziet u op allerlei kostensoorten wat de vergoedingen van de verzekeraar is. Om de vergoedingen van meerdere pakketten te kunnen vergelijken zijn ze samengevat in sterren. Hoe meer sterren u ziet hoe beter de dekking is.

  • Maakt de gemeente de premiebijdrage rechtstreeks over aan mij of aan de verzekeraar?

    Als de gemeente een premiebijdrage geeft wordt dit meestal rechtstreeks overgemaakt aan de verzekeraar zodat u als verzekerde een lagere premie hoeft te betalen. Soms wordt het bedrag aan de verzekerde overgemaakt. Dit hangt af van de keuze van de gemeente.

  • Mag ik direct deelnemen aan de Gemeentepolis als ik me aanmeld?

    In sommige gevallen mag u direct meedoen. Dit kan meestal als u bijvoorbeeld al verzekerd bent bij de zorgverzekeraar waarmee de gemeente afspraken heeft gemaakt.

    Als u eerst moet overstappen naar een andere zorgverzekeraar dan kunt u deelnemen vanaf 1 januari van het volgende jaar. U moet dan uiterlijk 31 december uw huidige verzekering opzeggen.

    Informeer bij uw gemeente wat hierover de afspraken zijn.

  • Ik zie mijn gemeente niet op Gezondverzekerd.nl, hebben zij geen Gemeentepolis?

    Bijna alle gemeenten in Nederland bieden een collectieve zorgverzekering aan voor mensen met een laag inkomen. Hiervan hebben 330 gemeenten ervoor gekozen om de aanvraag van een Gemeentepolis via Gezondverzekerd.nl te laten lopen.

    Als jij dus geen Gemeentepolis van jouw gemeente via Gezondverzekerd.nl kan aanvragen, dan kan dit misschien wel op een andere manier. Neem contact op met jouw gemeente om hier meer informatie over te krijgen.

  • Moet ik ook nog het verplicht Eigen Risico betalen als ik een Gemeentepolis afsluit?

    Sommige gemeenten hebben met de zorgverzekeraar afspraken gemaakt dat het verplicht eigen risico (in 2020 is dit € 385,-) niet in rekening wordt gebracht. Vaak betaalt de gemeente dit bedrag voor u, of betaalt u hiervoor zelf een extra bedrag per maand.

    Op de gemeente specifieke pagina ziet u of dit voor uw gemeente ook van toepassing is.

  • Waarom kan ik kiezen tussen meerdere zorgverzekeringen via mijn gemeente?

    Soms komt het voor dat een gemeente meerdere soorten zorgverzekeringen aanbiedt. Dit doen gemeenten om meer keuzevrijheid te geven. Zo kan jij als verzekeringnemer de zorgverzekering uitkiezen die het beste bij jou past.

  • Worden de tandartskosten ook vergoed met deze Gemeentepolis?

    Vaak heeft de gemeente afspraken gemaakt met de zorgverzekeraar over extra vergoedingen voor tandartskosten. U betaalt dan bijvoorbeeld geen eigen bijdrage voor de tandarts of het maximale bedrag dat wordt vergoed is verruimd. Selecteer het pakket van uw gemeente en kijk in de specificatie van de dekking wat voor u van toepassing is.